[Portugal] Neopop Festival : retour sur 3 jours de techno dans les vestiges d’un château

par Hugo Audoyer

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Le festival NEOPOP s’est tenu en début de mois dans les vestiges du château Santiago da Barra pour cette douzième édition qui aura sans conteste ravi les amoureux de musique électronique. Comparé à d’autres festival, le Neopop conserve un côté intimiste, le public aura sans doute particulièrement apprécié le décor minimaliste avec une excellente acoustique sur le site.

Il s’agit d’un lieu unique, véritable petit paradis situé au sein des anciens murs du château et qui donne une sensation particulière aux festivaliers.

Deux scènes au milieu des containers , lieu atypique, pour le plaisir des festivaliers.

La Neo Stage était la scène principale avec les performances des principaux artistes alors que l’Anti Stage s’orientait plus vers la deep techno. Cette scène nous a particulièrement plu par son emplacement entre les containers industriels et les murs de l’ancienne forteresse.

Le line up ne pouvait être meilleur pour les fans de techno, avec un savant mélange entre de jeunes artistes de la scène locale comme le portugais Lewis Fautzi jusqu’aux grand-pères de la musique électronique Kraftwerk qui distribuaient des lunettes 3D pour assister à leur show.

Lewis Fautzi a notamment été le dernier à jouer à partir de 9H30 du matin. Il a régalé le public pour un set de 3h30. Scène locace, la température était tellement élevée que les pompiers de Viana do Castelo ont distibué des bouteilles d’eau à tous les festivaliers présents sur le dancefloor !

Autre coup de coeur pour Danny Tenaglia au cours de la deuxième nuit, qui nous a surpris avec un set moins “commercial” que prévu et qui a dépassé toutes les attentes des festivaliers. Mention spéciale aussi à Moderat qui a fait sa première apparition au NEOPOP cette année.

Kraftwerk a particulièrement réussit son spectacle de plus d’une heure et demi en jouant l’ensemble de leurs titres connus, notamment une version de “Robots” avec des mannequins sur scène. Le spectacle était visuellement impressionnant avec l’expérience 3D associée à leur show qui restera dans beaucoup de mémoires.

Kraftwerk

Nous avons aussi particulièrement apprécié la présence de l’ONG “Check-in”, à l’entrée du festival qui délivrait des informations intéressantes sur les différentes substances. Toutes ces infos étaient préventives et des tests étaient mis à disposition pour vérifier la qualité des produits utilisés.

56 Nationalités se sont rendues au festival avec une grande communauté espagnole dû à la proximité de la frontière.

 

// ENGLISH VERSION //

Surrounded by the walls of Santiago da Barra castle, the 12th edition of NEOPOP festival took place during three unforgettable days for techno lovers. Besides the small location, comparing to others festivals, the public was very pleased with its soft decoration and minimalistic design – very cool decoration for a small place,with a fantastic quality of the sound.

It was actually quite a special place, a truly small paradise by the walls of Viana do Castelo’s marina and the walls of Santiago da Barra castle were the cherry on the top of the cake, turning up the festival’s atmosphere. Two stages were in charged of the audience’s amusement: Neo Stage with the headline attractions and also where we were able to listen to more styles of techno music; and the Anti Stage, which was more inclined for deep techno. It is interesting to say that the Anti Stage was situated at the end of a not so large hallway, attached to the wall of Santiago da Barra castle, what influenced the connection of the spectators.

The line up could not have pleased more techno fans, traveling through new artists in ascension like the Portuguese Lewis Fautzi to the fathers of electronic music, Kraftwerk, who distributed 3D glasses for their show. Speaking of Lewis Fautzi, the Portuguese Dj was the last one to perform and could not have pleased more techno fans. He arrived at the Anti Stage at 9:30am and played for three hours and a half. It actually started to get very hot because of the sun, however NEOPOP’s production called Viana do Castelo’s firemen to help on refreshing the dance floor.

Another NEOPOP’s highlight was Danny Tenaglia, on the second night, who was expected by many to be more of a commercial sound, but at the end really overcame the audience’s expectations. It is also important to remark Moderat’s performance which was presented on a great context, specially because it was their first time at NEOPOP.

As for the fathers of electronic music, Kraftwerk, they played for more than an hour and a half showing the roots of techno, a great opportunity for those who were there to see them playing. Kraftwerk played a 3D show which mixed techno sounds with images and videos blowing up the public’s minds. It was definitely a very special once in a life experience.

Another nice thing about NEOPOP was the presence of the non-governmental organization “Check in“, which set up a tent by the entrance of the festival providing information on the use of drugs and offering free drug tests. “We all know that people consume legal and illegal substances for amusement. What we try to do is to provide information based on scientific researches in order to decrease the risks and improve the experience.” explained Albano Ribeiro, a representer from Check in.

As reported by the organization 56 different nationalities were expected to attend NEOPOP, but the truth is that the biggest audience was Spanish. That happens because of the proximity of Viana do Castelo with the frontier between Portugal and Spain. Not so many Portuguese fans as it was expected, but in any case, it was a beautiful three days party filled with different nationalities and love for techno music.

 

Rédacteurs: Jonathan Dias & Marcella Costa

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